Suomalaisten
kesään on perinteisesti kuulunut juhannuksen eli keskikesän juhlan viettäminen.
Juhannuksesta monet suomalaiset aloittavat myös kesälomansa.
Juhannus (myös mittumaari joissakin murteissa) tarkoittaa
valon ja keskikesän juhlaa,
jota vietetään kesäkuussa kesäpäivänseisauksen tienoilla. Napapiirin
pohjoispuolella aurinko
ei laske lainkaan kesäpäivänseisauksena, jolloin kautta aikain on puhuttu
keskikesän ”yöttömästä yöstä”.
Suomessa, Ruotsissa ja Baltian
maissa juhannus on ollut alun perin muinaisuskontoon
liittyvä juhla. Monet kristilliset kirkkokunnat viettävät juhannusta Johannes
Kastajan syntymäpäivänä, mistä tulee nimi juhannus.
Juhannusta
vietettiin alun perin vuoden valoisimpana päivänä eli kesäpäivän seisauksen aikaan, josta katolinen
kirkko siirsi juhlan vieton kesäkuun 24. päivään eli vietettäväksi puolta
vuotta ennen joulua. Nykyisin juhannusta juhlitaan Suomessa ja Ruotsissa
kesäkuun 20. ja 26. päivien välisenä lauantaina.
Monet
juhannuksen perinteistä juontavat juurensa vanhaan eurooppalaiseen valon ja hedelmällisyyden
juhlaan kesäpäivänseisauksen aikana. Juhannukseen on vanhastaan liittynyt
erilaisia uskomuksia ja taikoja, joilla on pyritty varmistamaan tuleva
sato ja naimaonni
Suomalainen
juhannus
Suomessa juhannus
on yöttömän yön juhla. Suomalaiseen juhannukseen kuuluvat
kiinteästi esimerkiksi juhannussauna, juhannuskokko
ja juhannustanssit. Useiden suomalaisten tapana on viettää juhannus kesämökillä.
Suomessa juhannus on myös virallinen liputuspäivä, jolloin
liputetaan koko juhannusyön ajan.
Juhannus on
virallinen liputuspäivä, Suomen lipun
päivä. Muista liputuspäivistä poiketen silloin liputus alkaa jo
aattoiltana kello 18 ja jatkuu yön yli yhtäjaksoisesti juhannuspäivän iltaan
kello 21 saakka. Juhannus on myös kirkollinen juhlapäivä.
Historiaa
Juhannusta
vietettiin Suomessa alun perin Ukon juhlana sadon ja hedelmällisyyden varmistamiseksi. Etelä-Karjalassa
juhannusta kutsuttiin Ukon juhlaksi vielä 1800-luvulla.
Juhannuksena
tehtiin yleisesti taikoja, joilla pyrittiin varmistamaan tuleva
sato ja naimaonni. Suomalaisiin juhannusperinteisiin kuului aiemmin myös
suursiivous. Portaiden, ovien ja ikkunoiden pieliin oli tapana pystyttää juhannuskoivuja.
Koivunoksista sidottiin lisäksi tuoreita vihtoja. Sisään taloon kannettiin
kukkia ja tuoreita puunlehviä.
Vuoden
pisimpiä päiviä juhannusviikolla on kutsuttu pesäpäiviksi, koska aurinko
on silloin ”pesässä”, eli sen päivittäinen kierto käy korkeimmalla kohdallaan,
ikään kuin maailmanpuun oksalla. Aurinko näyttää viipyvän
pesässä joitakin päiviä, kunnes auringon liikerata alkaa taas laskea ja päivät
jälleen lyhetä. Pesäpäivinä tapahtuva kosminen suunnanmuutos on koettu
taianomaiseksi tilanteeksi, jolloin pahojen henkien ja kummitusten
on uskottu nousevan esiin ja liikkuvan vapaina maan päällä. Juhannuspäivä oli
suotuisa myös enteiden katsomiselle. Silloin katsottiin säitä, satovuotta ja
karjaonnea.
Juhannusta
vietettiin alun perin vuoden pisimpänä päivänä, mutta katolinen
kirkko siirsi juhlapäivän 400-luvun alkupuolella kesäkuun 24 päivään
ja nimesi sen puoli vuotta ennen joulua syntyneen Johannes
Kastajan syntymäpäiväksi. Juhlan nimeksi vakiintui ajan myötä
juhannus, joka on Johannes-nimen vanha muoto. Samalla kirkko halusi
antaa uuden, kristillisen, merkityksen Euroopassa yleisesti vietetylle
keskikesän juhlalle.
Juhannussalko
Ahvenanmaalla
ja suomenruotsalaisella rannikkoalueella on
pystytetty juhannussalkoja, joka koristellaan lehdin ja
kukin. Salkojen on ajateltu kuuluneen skandinaaviseen pakanalliseen
hedelmällisyysriittiin. On myös esitetty, että keskiajan
Hansa-kauppiaat
toivat salkoperinteen Pohjoismaihin, jolloin tapa olisi sukua Manner-Euroopassa
vappuna
pystytettäville saloille.
Juhannuskokko
Juhannuskokkojen
polttaminen liittyy keskieurooppalaiseen tapaan polttaa tulia kevään
juhlan yhteydessä. Suomessa juhannuskokkoja poltettiin maan itäisissä ja
pohjoisissa osissa, mistä tapa levisi 1900-luvun aikana koko maahan.
Aikaisemmin maan länsiosissa poltettiin ennen juhannusta helavalkeita ja pääsiäiskokkoja. Jälkimmäinen perinne elää edelleen Pohjanmaalla. Myös syksyllä mikkelin tai kekrin aikaan poltettiin kokkoja.
Kokkojen on joskus selitetty liittyvän auringonpalvontaan, useimmin niiden on katsottu liittyvän satoisuuden sekä karjan ja ihmisten menestyksen tuottamiseen sekä pahan torjuntaan. Kokkoja polttamalla on myös uskomusten mukaisesti yritetty karkottaa pahoja henkiä.
Aikaisemmin maan länsiosissa poltettiin ennen juhannusta helavalkeita ja pääsiäiskokkoja. Jälkimmäinen perinne elää edelleen Pohjanmaalla. Myös syksyllä mikkelin tai kekrin aikaan poltettiin kokkoja.
Kokkojen on joskus selitetty liittyvän auringonpalvontaan, useimmin niiden on katsottu liittyvän satoisuuden sekä karjan ja ihmisten menestyksen tuottamiseen sekä pahan torjuntaan. Kokkoja polttamalla on myös uskomusten mukaisesti yritetty karkottaa pahoja henkiä.
Juhannustaiat
Juhannuksena
on tehty runsaasti erilaisia juhannustaikoja. Tunnetuimpia ovat erilaiset lemmentaiat.
Taioilla pyrittiin takaamaan naimaonni, näkemään tuleva puoliso tai saamaan
haluttu henkilö puolisoksi. Juhannustaioista monet tehtiin alasti.
Naimaikäiset tytöt koettivat saada selville tulevan sulhasensa esimerkiksi kiertämällä kolmesti saunan ympäri ja kurkistamalla lakeisesta sisään tai katsomaan keskiyöllä alastomana lähteeseen. Juhannussaunassa valmistauduttiin houkuttelevammaksi kosinnan kohteeksi lukemalla loitsuja ja kylpemällä kukista tehdyllä vihdalla.
Naimaikäiset tytöt koettivat saada selville tulevan sulhasensa esimerkiksi kiertämällä kolmesti saunan ympäri ja kurkistamalla lakeisesta sisään tai katsomaan keskiyöllä alastomana lähteeseen. Juhannussaunassa valmistauduttiin houkuttelevammaksi kosinnan kohteeksi lukemalla loitsuja ja kylpemällä kukista tehdyllä vihdalla.
Juhannuspäivä
oli myös suotuisa enteiden katsomiselle. Silloin katsottiin säitä, satovuotta
ja karjaonnea. Kaikenlaiset oudot tapahtumat olivat luonteenomaisia
juhannusyölle. Aaveiden
ajateltiin vaeltavan ja aarnivalkeiden palavan keskikesällä yöttömän yön aikaan.
Koristeet
Suomalaisiin
juhannusperinteisiin kuului aiemmin suursiivous. Juhannuskoristeet ovat olleet
pääasiassa kukkia ja lehviä. Pihoille on tehty lehtimajoja ja huoneisiin
ripoteltu haavan-
ja pihlajanlehtiä. Portaiden, ovien ja ikkunoiden pieliin pystytettiin juhannuskoivuja.
Koivunoksista myös sidottiin tuoreita vihtoja.
Pohjanmaalla
on ollut käytössä myös juhannuskuusi, joka eroaa joulukuusesta
siinä suhteessa, että kuusi karsittiin latvatupsuun asti. Kuusi sai seistä
pihalla ainakin kekriin
saakka syksyllä.
Muut perinteet
Juhannussaunassa
käytiin jo päivällä, jotta illalla oltaisiin puhtaina valmiina vastaanottamassa
yötöntä yötä. Juhannussauna saatettiin koristella juhannuskoivuin tai tuorein
lehvin.
Juhannus on
ollut Suomessa aiemmin vilkkainta avioliittoaikaa,
mutta nykyisin juhannushäät ovat harvinaisempia. Talonpoikaiskulttuurissa häitä
vietettiin tavallisesti satovuoden lopussa eli syksyllä. 1800-luvun alussa
ajankohtana yleistyi kesäkuu, koska maataloustöissä oli tuolloin väliaika.
Varsinaisesti kesähäät yleistyivät vasta 1900-luvulla.
Varsinkin
1950-luvulla Aavasaksalle
saapui joka vuosi juhannuksena suuri joukko matkailijoita
keskiyönauringon juhliin. Vanhoja juhannusperinteitä vaalitaan vuosittain
ympäri Suomen järjestettävissä perinteisissä juhannusjuhlissa, kuten esimerkiksi
Helsingin
Seurasaaressa.
Suomen lipun
juhlapäivän ajankohtaa pohdittiin vuonna 1926. Kirjailija Maila Talvion
ehdotus juhannuspäivästä voitti. Viralliseksi liputuspäiväksi juhannus tuli
vuonna 1934.
Juhannuksen ajankohta
Juhannusta
edeltävä perjantai
on juhannusaatto. Se ei ole pyhäpäivä,
mutta useimmilla työpaikoilla se on vakiintuneen käytännön mukaisesti
vapaapäivä. Kaupat ovat silloin yleensä auki kello kahteentoista
asti päivällä.
Juhannuspäivää vietetään Suomessa ja Ruotsissa lauantaina
20. – 26. kesäkuuta. Vuoteen 1954, Ruotsissa 1952
saakka juhannus oli 24. kesäkuuta, jolla paikallaan se on edelleen
esimerkiksi Norjassa,
Virossa ja Latviassa.
Lähde: Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti