TIIMITYÖN HISTORIAA KAUPUNGISSAMME
Kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen
tiimoilta jaettiin syksyllä 2002 perhepäivähoitajat kolmeen alueelliseen
tiimiin. Kussakin tiimissä on edelleen noin kymmenkunta hoitajaa. Jokaisesta
tiimistä valittiin tolloin avainhenkilö, joka osallistui avainryhmän
kokouksiin. Avainryhmän henkilöt osallistuivat myös erilaisiin koulutuksiin ja
teemapäiviin ja välittivät saadun tiedon tiimeilleen.
Tiimin sen hetkinen tehtävä oli yhdessä pohtia
varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvää sisältöä. Varhaiskasvatussuunnitelma
valmistui keväällä 2005, jonka jälkeen tiimitoimintaa päätettiin jatkaa ja
kehittää. Aluksi tiiminvetäjinä jatkoivat samat avainhenkilöt, jotka toimivat
puheenjohtajina säännöllisesti pidetyissä tiimipalavereissa sekä osallistuvat
myös esimiesten kanssa pidettäviin palavereihin. Jokainen tiiminvetäjä toimii
oman persoonansa voimin ja tarvittaessa jakaa vastuuta myös muille tiimin
jäsenille. Edellinen tiiminvetäjä toimii neuvonantajana ja tukena seuraavalle
tiiminvetäjälle.
TIIMITOIMINTA KEHITTYY
Ennen hädin tuskin tunnettiin edes lähintä hoitajaa,
saati olisi järjestetty yhteistä toimintaa. Työ oli yksinäistä, mutta tiimityö on
tuonut mukanaan yhteisöllisyyttä. Tiimityöskentely niin hoitajien kuin lastenkin
keskuudessa vaatii aluksi totuttelua. Aluksi
tiimin kokoontumisissa yhdessä isossa ryhmässä toimiminen oli meillekin outoa ja vierasta,
johon pikku hiljaa totuteltiin. Aikaa myöten tiimin muut jäsenet tulivat
tutuiksi ja yhteisiä hetkiä opittiin odottamaan innolla.
Kerho- ja nuorisotilat yms. ovat hyviä paikkoja toteuttaa
tiimin yhteistä toimintaa ja kokoontua yhteen säännöllisesti. Tiimillemme on
varattu kaupungilta kerhotila, jota hyödynnämme tiimin yhteiseen toimintaan
sekä tiimipalavereihin ja jota kukin hoitaja voi halutessaan hyödyntää myös oman
ryhmän toimintaan.
Jokaisen tiimin toiminta muotoutuu pikkuhiljaa
omanlaisekseen. Leikkikentillä tapaamisen ohelle voidaan ottaa muutakin yhteistä toimintaa,
kuten yhteisiä tapahtumia ja juhlien viettoa. Lisäksi tiimissämme alettiin järjestää laulu-
ja satuhetkiä, yhteisiä retkiä, nukketeatteria sekä liikuntatempauksia ja -tuokioita
urheilukentillä ja liikuntasaleissa. Ryhdyttiin enemmän hyödyntämään myös
lähiympäristöä tiimin yhteiseen toimintaan: Esimerkiksi kävelyretket
ulkoilureiteille, kaupungin hiihtolatujen ja luisteluratojen hyödyntäminen, läheiset
pulkkamäet.
TIIMIN TOIMINTASUUNNITELMA
Tiimin kesken suunnitellaan syksylle ja keväälle yhteinen
toimintasuunnitelma, jonka puitteissa tiimin yhteistä toimintaa toteutetaan
kuukausittain. Suunnitelmaa tehdessä otetaan huomioon tiimin ryhmien ikäjakauma
ja toiminnan monipuolisuus.
Hyödynnämme myös kaupungin ja seurakunnan tarjoamia
tapahtumia. Lisäksi pyrimme toteuttamaan yhteisessä toiminnassamme myös mahdollista
ennalta määrättyä teemaa. Teeman puitteissa myös kaupunki järjestää
päivähoidolle tapahtumia ja koulutusta hoitajille.
Tiimit järjestävät vuosittain myös yhteistä toimintaa
hoitolasten perheille, esim. joulu- tai kevätjuhlia sekä Nuoren suomen
päivähoidolle tarkoitettua pihaseikkailua, jota perhepäivähoidossa voidaan
toteuttaa esimerkiksi tutulla leikkikentällä.
Jokainen hoitaja voi omassa ryhmässään omalla tahollaan
toteuttaa tiimin yhteisiin tapahtumiin nivoutuvaa toimintaa. Toimintasuunnitelmasta
näkyy tiimin yhteinen ja oman ryhmän toiminta sekä muut huomioitavat asiat,
kuten esimerkiksi kasvatuskeskustelut, valokuvauspäivät, syntymäpäivät,
tasoitusvapaat ja vuosilomat. Toimintasuunnitelma laitetaan esille ja mahdollisesti
jaetaan myös perheille.
TIIMIKOHTAINEN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
Samaan aikaan kun päiväkodit ja ryhmäperhepäiväkodit
alkoivat laatia omia varhaiskasvatussuunnitelmiaan yksiköilleen, heräsi ajatus
myös perhepäivähoidon tiimikohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien
laatimisesta. Tiimikohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tulisi siis kuvata
tarkemmin tiimin toiminnan ja tarpeiden pohjalta kunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan
kirjattuja teemoja. Tiiminvetäjät kokoontuivat pohtimaan
varhaiskasvatussuunnitelman sisältöalueita ja mitä niiden tulisi pitää
sisällään. Jokaisen tiimin vastuulle jäi oman varhaiskasvatussuunnitelmansa
tiimikohtaisen sisällön ja ulkoasun toteutus.
Prosessin aikana tiimityöskentelyn avulla keskustelimme
arkipäivään ja työhön liittyvistä seikoista. Pohdimme myös mitä kunnallisessa
varhaiskasvatussuunnitelmassa mainitut varhaiskasvatuksen arvot, tavoitteet ja
sisältöalueet tarkoittavat omassa arjessamme ja miten ne tulevat esille. Varhaiskasvatussuunnitelmassa jokainen tiimi
kirjasi ylös miten edellä mainitut varhaiskasvatuksen arvot ja tavoitteet, kasvatuskumppanuus
ja yhteistyö, sisällölliset orientaatiot, lapselle ominaiset tavat toimia sekä
kielen ja vuorovaikutuksen tukeminen toteutuvat tiimin toiminnassa. Lisäksi
varhaiskasvatussuunnitelmaan lisättiin kohta erityistä tukea tarvitsevasta
lapsesta perhepäivähoidossa.
TIIMITYÖN EDUT PERHEPÄIVÄHOIDOLLE
Tärkeimmäksi eduksi tiimityöstä nousee esiin vertaistuki
niin hoitajille kuin tiimin lapsillekin. Tiimin jäsenet voivat tukea toisiaan
ja antaa tarvittaessa neuvoja esimerkiksi kasvatukseen ja toimintaan
liittyvissä asioissa. Myös tiimin uudet jäsenet voivat tarvittaessa saada
työhön perehdytystä ja neuvoja pitempään työtä tehneiltä hoitajilta.
Tiimin yhteisissä kokoontumisissa luodaan sosiaalisia
kontakteja puolin ja toisin. Opitaan toimimaan suuremmassa ryhmässä ja hyväksymään
erilaisia tapoja toimia sekä ottamaan huomioon muita.
Tiimityöskentely tarjoaa myös jäsenilleen ”ideapankin”, josta
voidaan ammentaa neuvoja ja vinkkejä oman ryhmän toimintaan, esimerkiksi
askartelut, laulut ja lorut.
Perhepäivähoidon ehdottomia etuja on lapselle suotuisa
kasvuympäristö pienessä ryhmässä kodinomaisissa oloissa, mutta
tiimityöskentelyn myötä lapset kehittyvät kontaktialoitteissaan ja
vuorovaikutussuhteiden luomisessa.
Tiimin yhteisissä kokoontumisissa lapsi voi löytää
itselleen ikäistä leikkikaveria, ellei omasta ryhmästä sillä hetkellä sellaista
löydy. Tiimin kokoontumisten etuja on myös harjaantuminen uusiin tilanteisiin
ja paikkoihin.
Tiimityöskentely tarjoaa myös jatkumon päivähoidosta
esikouluun, jolloin osa samaan esikouluun tulevista lapsista ovat jo
entuudestaan tuttuja ja on myös harjaannuttu toimimaan isommassa ryhmässä.
TIIMITYÖ SITOO TIIMIN JÄSENET TIIVIISTI YHTEEN
Tiimityöskentelyä tukee jäsenten valmius kokeilla uusia
asioita ja innostus yhteisen toiminnan kehittämiseen sekä jäsenten
samanhenkisyys ja arvomaailman yhteen sopivuus. Tiimin jäsenet hyväksytään
omana itsenään ja otetaan uudet jäsenet lämpimästi mukaan. Uudet jäsenet tuovat
myös tiimitoimintaan uusia ideoita.
Tiimityöskentelyä helpottaa myös alueellisuus eli tiimit
kootaan suhteellisen lähekkäin asuvista hoitajista, jolloin voidaan tavata myös
lähialueen leikkikentillä vaikka päivittäin.
TIIMITYÖSKENTELY VOIMAVARANA
Osallistumisesta tiimin yhteisiin kokoontumisiin ei saa
muodostua pakkoa vaan jokainen hoitaja osallistuu ryhmänsä kanssa omien
resurssiensa mukaan. Syynä voi joskus olla esim. turhan pitkä matka, huono sää,
ryhmän ikärakenne tai vaikka hoitajan oma jaksaminen.
Tiimissä kannustetaan tuomaan omat vahvuutensa tiimin
hyväksi. Tiimityöstä voi saada tukea sellaiseenkin, mitä ei koe omaksi
vahvuudekseen omassa työssään. Tiimityöskentelyn avulla voidaan monipuolistaa oman
ryhmän ja tiimin toimintaa, kun hyödynnetään jokaisen tiimin jäsenen osaamista
ja kokemusta.
Tiimissä tuetaan jäsentensä opiskelua ja
kouluttautumista. Yhdessä voidaan pohtia opiskeluun liittyviä tehtäviä ja
asioita, joista kaikki voivat hyötyä omassa työssään. Tiimeissä hyödynnetään
myös opiskelijoiden tuoretta tietämystä sekä saadaan vinkkejä toimintaan
erilaisista harjoittelupaikoista. Usein opiskelijat myös hyödyntävät
tiimitoimintaa oppimistehtäviensä käytännöntoteuttamiseen.
Myös kaupungin myötämielisyys henkilökuntansa opiskeluun
on tärkeää ja alueelliset esimiehemme ovatkin kannustaneet perhepäivähoitajia
ottamaan osaa ammatillisesti kehittävään koulutukseen sekä tarjonnut runsaasti
erilaista koulutusta ja työnohjausta perhepäivähoitajille.
Säännöllisissä tiimipalavereissa keskustellaan ajankohtaisista
työhön liittyvistä ja mieltä askarruttavista asioista sekä saadaan toisiltamme
henkistä tukea työssä jaksamiseen. Työssä jaksamista ja yhteenkuuluvuuden
tunnetta tukee myös yhteinen työkykyä ylläpitävä toiminta, esimerkiksi tiimin
vuosittaiset tyky-retket.
Myös perhepäivähoidon parityöskentely on tuonut mukanaan
positiivisia kokemuksia niin arjen pyörittämiseen kuin tiimitoimintaankin sekä
perhepäivähoidon kehittämiseen vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Myös
lähekkäin asuvat hoitajat voivat muodostaa ”työparin”, vaikka varsinaisesti
tekevätkin työtä omassa kodissaan. Silloin tällöin ryhmien yhdistäminen
yhteisen toiminnan järjestämiseksi on suositeltavaa ja tuo kaivattua
vertaistukea. Yhdessä voidaan ulkoilla sekä järjestää esim. askarteluja ja
retkiä, kun on kaksi hoitajaa eriyttämässä ryhmää eli toinen voi ottaa vastuun
pienemmistä, kun toinen järjestää isommille esimerkiksi vaativampaa askartelua.
Eriyttäminen ei aina ole helppoa yksin työtä tehdessä.
Perhepäivähoitajan työ saattaa olla
yksinäistä. Onkin jokaisen omasta aloitteesta kiinni, kuinka paljon haluaa
pitää kontaktia muihin tiiminsä jäseniin, mutta panostaminen tiimityöskentelyyn
tarjoaa valtavan voimavaran muuten niin yksinäiseen työhön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti